EMW är hemma igen efter en fin uppfräschning!

Hej alla motorflygare.

Jag hunnit med att flyga EMW vid två tillfällen och mina intryck är att

  • Den känns stabilare och bättre skevroder kontroll vid låg fart samt stigning.
  • Den stiger bättre
  • Tendensen till att rolla vänster har i princip upphört (sidorodertrim löser säkert det sista)
  • Stall och vikning vid 55 mph känns kontrollerad samt med god skevroderkontroll
  • Marchfart upplevs som något högre, ca 5 mph (2400 rpm/2000ft)
  • LED lampan lyser bländande bra…
  • Stället samt markfrigångs känns som bättre än nytt…

Kort o gott så är det ett stort positivt lyft.

Hälsningar

Niclas Bergling

 

 

Nu har vi bytt igen, från Google kalender till myWebLog!

Fr.o.m. 1 januari 2017 sker all bokning i myWebLog.

Välj längst till höger i ToppMenyn och klicka på myWebLog.
Logga in och boka din flygning!

Registrering av flygtid sker i myWebLog av behöriga piloter efter UTBILDNING.

Alltså: notera i Flygdagboken för flygplanet och startjournalen på kontoret som tidigare.
(givetvis även i din personliga Flygdagbok) 
Samt registrera flygningen i myWeblOG.

Har du några frågor eller behöver hjälp kontakta: 

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-552 65 43

Språktest för radiotelefoni

 

Jag har nu blivit godkänd som språktestare och har för avsikt att köra tester under vintern 2010/2011.

Det krävs fortfarande litet tekniskt arbete att göra på min dator för att genomföra testerna,

men så snart jag har fått ordning på det så drar vi igång.

 

Kolla ditt certifikat, alla med äldre cert har en behörighet för engelska som går ut 4/3 2011 och svenska 4/3 2014.

Om man inte genomför testet eller inte blir godkänd kommer det att noteras i certifikatet att du

 ”does not meet language proficiency requirement...for english”.

Det betyder också att man inte får använda engelska i radiotelefonin.

 

Testet handlar inte om flygradiofraseologi utan om allmän engelska.

Läs mer på denna länk

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Certifikat-och-utbildning/Utbildning/Sprakkrav-/.

För medlemmar i Motala flygklubb kör vi testet till självkostnadspris (ca 200Smile.

Samtidigt med testet i Engelska kommer jag att bedöma svenska som modersmål.
Jag utgår då från att de flesta kommer att få rating 6, dvs att svenska gäller för evigt.
Även för danska och norska certifikat kan jag göra testet för engelska,

dock inte danskt eller norskt modersmål enligt en överenskommelse mellan de skandinaviska länderna.

 

Du som vill boka tid för språktest kan anmäla dig på min mail

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

så bokar vi en tid.

 

Först till kvarn gäller.

 

Hälsningar

Lennart

 

 

Du som säljer bensin till gästande flygplan, gör så här:

  •  Ta kontant betalt (Endast MFK medlemmar, Fallskärmsklubben och LFK flygplan med känd pilot får ges kredit).
  • Behåll pengarna och se till att ditt namn står läsligt i tankjournalen så kommer kassören att debitera ditt flygkonto för erhållen betalning. Om du får pengar av någon annan (t.ex. fallskärms medlem), se till att du är antecknad som ansvarig i journalen.
  • Bensinpriset är enligt lista på anslagstavlan i Skärstad.
  • Bensinskatten är enligt lista på anslagstavlan i Skärstad. Detta måste anges på kvittot.
  • Lämna kvitto till gästande pilot. Om de flyger i tjänsten och vill dra av skatten måste de ha kvitto med angivet skattebelopp.

Det är önskvärt att alla piloter genomför en ordentlig flygträning före verksamhetsstarten. Eftersom lärare eller instruktör inte kan följa med i Pawneen har vi skrivit ihop en instruktion för självträning (finns att ladda hem på webben). Denna kan betraktas som skolflygning under överinseende av vår CRI-instruktör, varför vi också kommer att begära skattefrihet för den flygning som följer schemat. Flygningen skall godkännas av Jonas för att berättiga till skatteavdrag.
När du fyller i ditt dagbesked motor skriv ”skolning” i kodfältet (Vi har ännu inte uppdaterat debiteringskoderna, men det kommer).
 
Denna proceduren gäller Pawnee, men det är klart att samma schema kan tillämpas på Cherokeen, men skattefrihet gäller bara med medföljande CRI-instruktör (Jonas eller Weine). Om du skall förnya behörigheterna inom ett år kan det ju vara ide att göra din lärartimme med instruktör som avrostning.
 
Lycka till och flyg säkert
Lennart

Avfrostnings dokument

 

Du är här: Home Motorflyg