Motala flygklubb

Rapport frånEskilstuna Aerobatic Open

Som komplement till Eskilstuna open i sträckflyg plannerar EFK att köra en open tävling i avanceard flygning. I år är första året som tävligen genomförs och planen är att den ska gå varannat år, de år då sträckflygtävlingen inte körs. Förhoppingen är att det ska bli en internationell tävlig. Ryktet säger att det kommer en Tysk i år. Som det ser ut just nu är vi fyra deltagare på plats.

Dag 1, Träningsdagen.

Förmiddagen ägnas åt att kopiera upp program och fundera lite på hur krumelurerna ska flygas.Vi har ganska mycket vind idag vilket gör at linjerna i motvind får dras ut ordentligt.

Programmet innehåller inte direkta nyheter så det borde inte vara allt för svårt.

Efter lunch monterar vi salton och gör oss beredda för flygning.

Länk till årets kända sekvens

 

 

 

 

start 1:

Jag har medvetet inte tittat allt för noga på programmet bara för att få möjligheten att öva på ett så okänd program som möjligt. Det gick sådär. Jag genomförde alla manövrar men hade 90 graders kursavvikelse i programmet. Eftersom det är årets första riktiga AVA start så får jag vara nöjd.

start 2:

Nu gick det bättre, kursen hölls genom hela programmet. Exaktheten i linjerna saknas däremot och det är där poängen finns att hämta i tävlingen. Nu känns det som jag är igång. Flygningen kan jämföras med en sämre tävlingsstart.

start 3:

Lite bättre än start 2, nu sitter riktningarna. Det saknas fortfarande 5-10 grader i vertikalerna. Fortfarande ingen fygning man vinner någon tävling på men nu får det räcka för dagen.3 AVA pass är ungefär vad man kan smälta mer starter ger väldigt lite. Nu ska jag vila mig i form.

 

Dag 2, Första tävlingsdagen

Klockan är visserligen bara 11 men jag tror att dagen kan sammanfattas med REGN. Vid 16 tiden klarnade det upp och vi han med ett par träningsstarter, tävlingsledningen hade åkt hem och gödslat gräsmattan.

Jag fick uppleva en av saltons egenheter. Bromsen på höger vinge kan ploppa ut ibland, på vänster vinge sitter den kvar och spaken är fortfarande överknäckt. Lösningen är enkel, det är bara att hämta hem bromsen med spaken igen. När det händer mitt i ett program så är det tyvärr lätt att komma bort sig och svänga åt fel håll.

 

Dag 3, Andra tävlingsdagen.

Eftersom både jag och Erland hade problem med höger broms tittade vi extra noga vid daglig tillsyn. Det är en lagring av styrstången till bromsen som håller på att ge sig, vi  beslutade att det ska lagas. Dagen började med att vi demonterade flygplanet och sågade hål i vingen.

Eftersom 75% av startfältet flyger salto och ingen av oss är influgen på Pilatus så beslutade vi att tävlingen flyttas till Söndagen och vi ägnar lördagen åt inflygning på Pilatus.

Jag har svårt att komma överens med Pilatusen, vi får se hur det går imorgon.

 

Dag 4, Tredje tävlingsdagen.

Vädret såg inte lovande ut och vi tappade en tävlande. Tre tävlande gjorde upp och jag fick starta först. Under bogseringen började jag fundera på hur programmet skulle flygas och givetvis tänkte jag fel. Man ska inte tänka när man bogserar!

Ingenting gick egentligen speciellt bra första starten och eftersom jag tänkte fel i tredje manövern från slutet så fick jag 0 poäng på de tre sista. Pekka startade efter mig och gjorde samma misstag, Erland klarade alla manövrar åt rätt håll och gick ledande ur första flygningen ca 200 poäng före Pekka och ytterligare 100 poäng före mig.

Andra starten var klart bättre, jag gjorde inget fel och flög godkänt med tanke på att det var tredje starten med en pilatus. Pekka upprepade samma misstag igen och var helt ute ur matchen. Erland flög felfritt men sämre än mig vilket gjorde att jag knappade in ca 100 poäng.

 

 

Resultat

 

Erland 1645
Daniel 1457
Pekka 1055

 

 

 

 

 

 

 

 

Dommare:  Lars-Åke Allerhed & Bo Nilsson

Du är här: Home Segelflyg Rapport frånEskilstuna Aerobatic Open