Motala flygklubb

 

NYTT SEGELFLYGPLAN

Efter en del våndor om vad vi skulle köpa efter att vi sålt av vår sista ASW20 och Phoebusen kan
vi i dag presentera resultatet.

Det blev en DuoDiscus xLT, ett tvåsitsigt högprestanda skolflygplan med turbomotor, 
en SSG kärra (Self Sustaining Glider).

Styrelsen var enig om att sträcka sig extra långt genom att med hjälp av medlemslån

och banklån kunna finansiera köpet.

Flygplanet är en önskedröm för alla flygklubbar, nu kan vi både skola fram sträckflygare,
tävla eller bara njuta av något av det bästa som går att få. 
Med hjälp av turbomotorn kan eventuella utelandningar undvikas. 

Det är en satsning för framtiden och vi hoppas att den kan öka intresset för mer segelflygning i Motala.

Vi kommer att sälja av båda Bergfalkarna och den vagn som vi kallar DC3:an för att hålla nere kostnaderna för våra flygplan. 
De närmaste åren kommer vi endast att disponera fyra segelflygplan när allt är klart. Men en ASK21, en DuoDiscus xLT, 
en Discus och en Ka6CR är inte dåligt.
Tyvärr är det ju så att smakar det så kostar det, och vi kommer att ändra flygavgifterna för att klara av det hela.

Bilden på första sidan visar flygplanet vid en provflygning på Skärstad förra sommaren.

Presentation av flygplanet.
DuoDiscus är tillverkad i mer än 600 ex. sedan starten 1993 och den senaste versionen från 2005 heter xL
vilket betyder att den har förbättrade bromsar, vinglets och bättre landningsställ. L:et står för extra lång kropp 
och rymmer piloter på 2m vilket ger extra bra komfort för oss övriga. T:et står för turboversion, 
en s.k. hemflygmotor som kan fällas ut ur bakkroppen. 
Just vårat fpl SE-URS är tillverkat 2008 och levereras med vagn kapell och markbogserutrustning, 
det är extra utrustat med FLARM, Cambridge GPS och flygdator samma system som vi köpt till Discusen KB.

 

Nedan finns lite mer fakta.

Spännvidd, 20,00 m
Vingyta, 16,4 m2
Sidoförhållande, 24,4 
Ca. tomvikt med motor (exakta värdet på dataskylten), 475 kg
Max vattenbarlast, 200 lit
Max tillåten startvikt, 750 kg
Variation av vingbelastning, 32,6 - 45,7 kg/m2
Max tillåten fart med motor infälld, 263 km/h
Minsta fart med max tillåten vikt, ca. 79 km/h
Minsta sjunk vid 625 kg, ca. 0,58 m/s
Bästa glidtal, ca. 46-47
Motoreffekt (5500 RPM), 22 kW (29,5 HP)
Tank kapacitet, 16 lit

Max räckvidd "sågtandsmetoden" (utan barlast),ca. 200 km

Energiskogen är nedtagen varför vi inte har några restriktioner för bana 01 längre!

I samarbete med Linköpings flygklubb erbjuder vi även under 2012 en utbildning
med både teori och praktisk del för att erhålla segelflygcertifikat.

Den teoretiska delen börjar den 5 mars 2012 med en kväll per vecka i Linköping.

Praktisk utbildning sker på Skärstad, måndag och onsdagkvällar från den 25 april fram till midsommaren.
Under juli sker även intensivveckor v27, v28 på segelflygfältet i Finspång.

Välkomna till en spännande och utvecklande hobby!

Kontakt Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. 070-552 65 43 för mer information och anmälan.

 

 

Nu har vi hämtat hem vårt nya flaggskepp DuoDiscus från Ålleberg och den finns på plats i Byggis för beundran och årstillsyn.

Passa på och kom dit på måndagkväll för en första titt och några ytterligare händer är välkomna för hjälp med tvättning och vaxning.

Lastning av URS
Leveransbesiktning

På  plats i Byggis

Klart för hemfärden

 

Pröva vingarna på Segelflygets Dag!
Öppet hus den 20 - 21 augusti på
Motala Flygklubb mellan kl 10-16:00.

Välkomna till flygfältet Skärstad för en provstart med lärare i
2-sitsigt segelflygplan.
Information för nybörjare, ålder från 15 år.
Mer information finns på Segelflyget.se hemsida!
Skyltar finns som visar vägen på Motala-Fornåsa
och Motala-Skänningevägen.

Välkomna till flygklubben i helgen.


Du är här: Home Segelflyg