Motala flygklubb

28-29/9 - 2013 KLUBBMÄSTERSKAP I AEROBATIC

 

 Resultat 

1 Kristian A    1158,5 p 80,4%
2 Richard S    1135,5 p 78,8%
3 Kenneth H      771 p 53,5%
4 Anders E        721 p 50,0 %
5 Jan F            635 p 44,09 %
6 Rickard B         573 p 39,8 %
7 Robert H         549 p 38,1 %

 


Okända flygning 2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klubbmästerskapet körs i klassen Basic och alla flyger vår ASK-21.

Sekvensen publiceras på hemsidan.

För de som inte har ava behörighet eller känner sig osäkra finns det säkerthetsförare.

Maila anmälan till Kristian: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Anmälan behövs för att grillen ska hålla optimal temperatur.

Tider

Briefing 28/9 09:30 första start 10:10 

Reservdag vid dåligt väder är 12-13/10 samma tider.

 

Deltagarlista:

Rickard Bergdal
Anders Eng
Richard Swanström
Kristian Ahlin
Robert Högberg
Jan Fahlgren

 

 

 

 

Resultat från årets KM 2012
Basic:
1 Rickard S 1097p
2 Rickard B 937p
3 Anna L 614p
4 Kenneth H 586p
5 Nisse G 547p
6 Anders E 499p 1-start
7 Nicklas K 460p 1-start
8 Jan F 374p 1-start
9 Daniel 370p 1-start
Sportman
1 Emil A 1145p
2 Kristian A 960p

 

 

Vi vill tacka för åtets KM och hoppas att ni tycket om AVA lika mycket som vi.

Kristian A, Emil A, Daniel A, och Johan G

 

om vädrat inte tillåter kör vi på söndag 7/10

Alla kan vara med även du som inte ha AVA behörighet. Du som inte ha behörighet får med dig en säkerhetsförare.  Och det kommer att finnas träningsmöjligheter helgerna innan för den som vill prova på .

Tävlingen har följande klasser :  Basic. sportsman. mm

Program basic: 30grader linje nedåt,  loop hjulning, Humpty, hjulning  rak linje. 180 grader sväng,270 grader sväng.

Sportman: SM programet fast hjulning iställer för första manöver och 180 grader svängen  

Anmälan till Kristian på valfritt sätt.

Väll mött på Skärstad och vi siktar på att komma i gång vid 10:00


Om intresse finns då fortsätter vi ava träna på kvällen på något av Linköpings uteställen.

Prova på Segelflygning!

Välkomna till en Spaka-Själv helg den 18 och 19 augusti 2012.

Vi har öppet hus mellan kl 10 och 17 båda dagarna.

För mer information klicka på länken!


VM 2012 i Uvalde

Efter många års hård träning har vår helsatsande segelflygpilot Richard Swanström
nått sitt stora mål, att komma till USA och tävla i VM!
richard_swanstrom
Richard kommer att tävla i 15-metersklassen mot världseliten tillsammans med Börje Eriksson 
från Uppsala och i 18 M-klassen tävlar Ulf Ringertz, Eskilstuna.
Tävlingarna kommer att pågå under 2 veckor, 5-18 augusti i Uvalde, Texas, USA.

Richards äkta hälft Madde skriver löpande i sin blogg om tävlingarna och det som händer
runt denna.
Följ henne på Maddes blogg ”MRSegelflyg”.

Tävlingen har givetvis en officiell hemsida där alla resultat och uppgifter presenteras också.

Motala Flygklubb är stolt över att ha fått skola fram en sådan talang
och önskar honom lycka till med tävlingen.

 

NYTT SEGELFLYGPLAN

Efter en del våndor om vad vi skulle köpa efter att vi sålt av vår sista ASW20 och Phoebusen kan
vi i dag presentera resultatet.

Det blev en DuoDiscus xLT, ett tvåsitsigt högprestanda skolflygplan med turbomotor, 
en SSG kärra (Self Sustaining Glider).

Styrelsen var enig om att sträcka sig extra långt genom att med hjälp av medlemslån

och banklån kunna finansiera köpet.

Flygplanet är en önskedröm för alla flygklubbar, nu kan vi både skola fram sträckflygare,
tävla eller bara njuta av något av det bästa som går att få. 
Med hjälp av turbomotorn kan eventuella utelandningar undvikas. 

Det är en satsning för framtiden och vi hoppas att den kan öka intresset för mer segelflygning i Motala.

Vi kommer att sälja av båda Bergfalkarna och den vagn som vi kallar DC3:an för att hålla nere kostnaderna för våra flygplan. 
De närmaste åren kommer vi endast att disponera fyra segelflygplan när allt är klart. Men en ASK21, en DuoDiscus xLT, 
en Discus och en Ka6CR är inte dåligt.
Tyvärr är det ju så att smakar det så kostar det, och vi kommer att ändra flygavgifterna för att klara av det hela.

Bilden på första sidan visar flygplanet vid en provflygning på Skärstad förra sommaren.

Presentation av flygplanet.
DuoDiscus är tillverkad i mer än 600 ex. sedan starten 1993 och den senaste versionen från 2005 heter xL
vilket betyder att den har förbättrade bromsar, vinglets och bättre landningsställ. L:et står för extra lång kropp 
och rymmer piloter på 2m vilket ger extra bra komfort för oss övriga. T:et står för turboversion, 
en s.k. hemflygmotor som kan fällas ut ur bakkroppen. 
Just vårat fpl SE-URS är tillverkat 2008 och levereras med vagn kapell och markbogserutrustning, 
det är extra utrustat med FLARM, Cambridge GPS och flygdator samma system som vi köpt till Discusen KB.

 

Nedan finns lite mer fakta.

Spännvidd, 20,00 m
Vingyta, 16,4 m2
Sidoförhållande, 24,4 
Ca. tomvikt med motor (exakta värdet på dataskylten), 475 kg
Max vattenbarlast, 200 lit
Max tillåten startvikt, 750 kg
Variation av vingbelastning, 32,6 - 45,7 kg/m2
Max tillåten fart med motor infälld, 263 km/h
Minsta fart med max tillåten vikt, ca. 79 km/h
Minsta sjunk vid 625 kg, ca. 0,58 m/s
Bästa glidtal, ca. 46-47
Motoreffekt (5500 RPM), 22 kW (29,5 HP)
Tank kapacitet, 16 lit

Max räckvidd "sågtandsmetoden" (utan barlast),ca. 200 km

Du är här: Home Segelflyg