Motala flygklubb

Grattis Daniel som tog hem fina placeringar under tävlingarna i Dala Järna.

Läs mer på länken!

Daniel kommenterar.

Första sekvensen, kända gick bra. Där flög jag alla manövrar rätt och i rätt ordning. Var inte helt nöjd eftersom jag hade lite småmissar men dommarna gav mig 7,8 & 9 på alla manövrar och jag vann den sekvensen.

Tyvärr är första sekvensen bara en kvalificeringsrunda och den räknas inte i totalresultatet på SM / NM. Flyger man osäkert i första starten kan man bli utesluten från resten av tävlingen.

I VM däremot är kända sekvensen en egen deltävling och man kan bli världsmästare redan första dagen.

Fria sekvensen strulade och vi hade ändrat och finslipat på vår sekvens så mycket att jag och dommarna inte hade samma version (Klantigt men sånt händer). Jag flög likvärdigt med kända sekvensen och alla manövrar som jag hade poäng på var bra. Pekka hade samma sekvens så han fick också en nolla.

Okända sekvensen gick ett stjärtglid åt fel håll, jag var lite för snabb med spaken och lyckades inte rätta till mitt misstag. Tyvärr var det en 1/4 roll på vägen ner också som gjorde att en nolla kostade onödigt mycket poäng. Samma sak här, där jag fick poäng så fick jag väldigt höga poäng. Jag ska inte ha några nollor på tävling.

Slutsatsen är att jag är nöjd med min placering men min prestation var inte ok. Utan nollor hade det varit väldigt jämt på toppen. Jag, Johan och Pekka hade legat innom 1%. Eftersom det är vi tre som är landslaget så ser det bra ut för VM att vi är jämna och ligger på en hög nivå. Vi har en målsättning att ta medalj som lag.

7G.

Kristihimmelsfärdsveckan höll AVA landslaget träningsläger i Dala-järna. Vi hade en tränare från Ungern/Frankrike Sandor Katona, han har varit med på samtliga SegelAerobatic-VM och ett antal VM med Motor. Han började med att ursäkta sig för sin dåliga engelska, han var fullt begriplig även om det var mycket tyska och franska ord som användes. "Rudder am Himmel" - Sandor Katona

Första dagen ägnade vi oss helt åt kända sekvensen, det som framförallt var nytt för oss är tailslide (stjärtglid). Jag hade problem att spinna, fick inga ordentliga och exakta stopp. Tips från Sandor var att lätta lite på höjdrodret (ca 5%) så skulle spinnen bli brantare,  diametern minska och farten öka lite. Det fungerade och nu sätter jag oftast spinnen perfekt.
Bosse lyckades backa in i ryggspinn efter en tailslide. Han fick genast smeknamnet Crazy Papillion (galen fjärill), själv blev jag Speedy Gonzales.
Jag bröt alla avancerad flygning på 300m, det känndes lågt.

Andra dagen började med dåligt väder. Vi konstruerade lagets gemensamma fria program. I VM kommer vi flyga 6 program, först den kända sekvensen sen vårt egna fria program, 3 stycken okända och slutligen ett fritt okänt. Fria programmet är inte så fritt som man kan tro. Vi måste ha med en looping eller åtminstonne en halv, en roll, en hjulning en momentroll och ett stjärtglid. Det får max vara 10 manövrar och programmets svårighetsgrad får inte överstiga 160 poäng, 163 poäng är godkänt men de sista tre räknas bort.
Efter en förmiddags funderande lättade molnen tillräckligt för flygning. Vårt program reviderades ett antal gånger men när dagen var slut hade vi ett väl utprovat program som är enkelt att flyga.
Under dagen hann jag också testa ett antal av Sanords tips på hur man förbättrar olika manövrar men jag tänkte för mycket och gjorde enkla missar. Det känns fortfarande lågt att flyga ava under 300m och jag flyger fegt och håller inte mina 45 gradersvinklar.
Idag var det Pekkas tur att ha problem med tailslide.

Tredje dagen, nu är det dags för okända program. Sandor börjar dagen med att säga "Today, no normal rolls. Only hesitation rolls." Sen delar han ut okända programsom innehåller manövrar som vi inte tror går att genomföra. Ex en halv looping uppåt med en halv 8 punkts momentroll eller en och en halv roll följt av halv looping neråt. Det kanske låter simpelt men problemet är farten, efter en halv looping uppåt har man inte mycket fart och rolla går bäst i hög fart. Snyggt blev det inte men det gick. "Keep die nice up" - Sandor Katona, vilket översatt till svenska blir håll upp nosen.
Dykande momentroll med urgång på rygg var intressant, då gick det fort. När man ser mätaren passera 250km/h på rygg och man fortfarande inte har nått planflykt då har man tryckt för lite, -4G behövs. Den här dagen höjde vi vår nivå ett par steg och jag börjar känna mig mer bekväm nere på 200 meter.

Fjärde dagen var det dags att träna fritt okänt, då får vi 6 manövrar av tävlingsledningen som vi får sätta ihop precis som vi vill. Dessutom får vi lägga till 2 manövrar själva. Men först tränade vi kända och fria sekvensken för att stabilisera den. Dessa känns inte som någon stor utmaning efter gårdagens knepiga program.
Det fria okända gick förvånadsvärt dåligt, jag tog mig igenom progammet och gjorde allt åt rätt håll men helt utan precition. "You make big kaplutch" -Sandor Katorna. Vi hade också fått uppgiften att göra ett fritt program som innehåller allt som vi har svårt med, i mitt fall mycket rollar på 45 graders linje. Jag har bryter ofta linjen med 5 grader efter rollen.
Det programmet fick benämningen "Crazy free" och hade en svårighetsgrad på 200 vilket är ungefär vad unlimited klassen brukar ha.
Crazy free gick förvånandsvärt bra.
Nu börjar det kännas att man har flygit mycket.Idag flög jag ava ner till 120 meter, det känns fortfarande lågt men jag vågar ändå hålla linjer. Givetvis väljer man sina manövrar på
låg höjd väldigt noga. Flygplanet som jag använder, en mdm-1 FOX, har en otrevlig egenhet att klippa in i spinn om man försöker göra upptagningar innan man har farten och planet med sig ordentligt.

Femte och Sjätte dagen var det dåligt väder, inte ens måsarna flög.

Sjunde dagen började med regn men prognosen sa att det skulle bli fint så vi drog ut ändå. Klockan 11 började det spricka upp och vi flög till 21:30 utan uppehåll, det blev 5 starter var och vi tränade alla former av program. Det gick bra och nu är det dags att börja finslipningen.

Totalt blev det 24 starter/person på 5 flygdagar, det var ganska mastigt men ju mer man flyger desto mer vill man flyga. Jag har lärt mig många små trick och alla manövrar innhåller numera minst 3 gånger så många spakrörelser som tidigare.

"Tailslide, det är väl bara att åka rakt upp och trilla ner" - Johan Rasmussen, Sandor hade 1 timmes föreläseing om tailslide.

Ekeby  15 M, 9 maj  - 15 maj 2010.

Det blev 2 tävlingsdagar av 7 möjliga. Richard Swanström från klubben
gjorde en fin insats och placerade sig på bronsplats båda dagarna,
vilket också blev hans slutplacering,

1.1544 8X Börje Eriksson, Uppsala, Ventus 2a
1(882)1(662)
2.1523 TC Göran Ax, Landskrona, ASW 27
2(863) 2(660)
3.1478 MR Richard Swanström, Motala, Ventus 2B
3(820) 3(658)

Nu väntar nästa utmaning under Arboga Open i juni, för att sedan fortsätta till Ungern och VM!

 

Flygstråket har fått en tydligare markeringar.

Klaus  Z och Lasse G har målat alla våra banmarkeringar och strött glaspärlor över det hela.

 

 Nu reflekterar de i solsken så att man kan bli bländad Cool

 Från luften ser det ut så här:

Medvind bana 01

 Medvind bana 19

Bilderna är förminskade varför plattorna inte  lyser så bra, men om du är luften blir det något helt annat!

 

Motala flygklubb är väldigt stolta över att vi lyckats få fram
2 st VM piloter som tävlar för klubben och landslaget I år.

Daniel Ahlin
ställer upp I AVA VM I Finland
17 - 27 juli går Ava VM i Järmijärvi, Finland.
http://www.jami2010.com/

Richard Swanström
har äntligen kommit fram till sitt mål,
att få vara med och tampas i VM.
24 jul - 8 augusti går VM i 18m 15m och Openklass i Szeged Ungern.
http://www.flatlandcup.hu/

Flygklubben önskar båda lycka till och ser med spänning fram emot
tävlingarna som går att följa via länkarna ovan på internet.

Du är här: Home Segelflyg