Motala flygklubb

Nu kan vi förhoppningsvis sova lungt även om det kommer ytterligare snö!

Vi har idag lånat Karl-Axels snöslunga och lyft upp den på taket med hjälp av Lasses traktor.

'

Lasse hittade som tur var snökedjorna som ramlade av på taket.

 Nisse är på väg ner efter en svettig rond med snön på

hangartaket som nu är relativt rent från snö!

 

Byggisgänget med Karl-Arne som ledare har gjort en fantastiskt jobba och läget är helt under kontroll i Byggis nu. Cool

 sten_o_kristian_besiktar_asw_vingarna utlastning_av_vingar

ASK:en har fått sina vingar slipade och är klara för sprutning med efterföljande slipning! 

nu_far_det_inte_skava_nagonstans

ASW-vingarna är klara och utkörda till Skärstad och SYH har kommit in för sin genomgång.

lastat_for_transport_till_skarstad syh_kommer_till_byggis

 lite_ruggit_ar_det_allt
Lite ruggigt var det allt men segelflygare är ett tålamodigt och härdat släkte! 

Nu är äntligen vingarna klara till ASW 20, TVX. Det finns lite "finlir" kvar som ska göras efter något år. Det som nu återstår är att göra om tyngdpunktsberäkningen.

ASK 21! Arbetsgruppen har gjort ett fantastiskt bra jobb. Nedslipningen av gelcoaten är klar och inga sprickor har hittats i glasfibern. Efter att jag har haft kontakt med Torbjörn Ohlsson så är det bara att sätta igång med spackling och lackning.

K-A

Underhållsgruppen för vår ASK-21 har börjat slipa i vingarna. Som det ser ut just nu behöver vi slipa från vingroten ut till bromsarna på båda vingarna.

Med tanke på tiden det tog att slipa ASWn så antar jag att vi behöver all hjälp vi kan få om vi vill flyga ASK i vår.

Arbetsvilliga kontaktar Daniel Ahlin på tel 0733 - 545 112 eller epost Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vet du vilken sida av sandpappret som ska vara mot gelcoaten så är du kvalificerad för uppgiften om inte så ordnar jag en introduktionskurs.

 

Progressrapport (Uppdaterad 2010-02-24)

Kroppen är tvättat och vaxad.

Sporrhjulet ska bytas, nytt är beställt

Shimsning av spaken: Klart.

Undersidan av vänster vinge: Klar för inspektion

Ovansida vänster vinge: Klar för inspektion.

Undersida höger vinge: Ingen åtgärd.

Ovansidan höger vinge: Klar för inspektion.

Vingarna behöver inte inspekteras eftersom det inte finns några sprickor som går ner i glasfibern.

Vi påbörjar spackling istället.

Undersidan av vänster vinge: Redo för gelcoat

Ovansida vänster vinge: Redo för gelcoat

Undersida höger vinge: Ingen åtgärd.

Ovansidan höger vinge: Redo för gelcoat

 

Gelcoat och våtslipning

Undersidan av vänster vinge: Redo för gelcoat

Ovansida vänster vinge: Redo för gelcoat

Undersida höger vinge: Ingen åtgärd.

Ovansidan höger vinge: Våtslipning påbörjad

Som tidigare år fortsätter klubbarna i Linköping och Motala att genomföra teoriutbildningen
gemensamt.  Det kan också vara bra att veta kostnaden för en grundutbildning till segelflygcertifikat.
Förutom medlemskap och hyra av flygplan tillkommer läkarundersökning och en avgift för elevtillstånd.

Klubbarnas lärare och instruktörer arbetar helt ideellt, men trots detta måste man räkna med en 
kostnad på 25 – 30 000 kronor vilket kan fördelas på två år som är den normala utbildningstiden. 
Det går att klara på ett år för den som hänger i och har råd.

Kursplan för ämnen i segelflygutbildning  vintern 2019.

             
Ämne            
Organisation/Historik      
Flygmateriellära        
Bestämmelser och luftrum          
Navigation          
Aerodynamik        
Meteorologi         
Radiokommunikation        
Flygmedicin         
             

Är du intresserad eller har frågor så kan du anmäla dig till kursen genom att ringa

Nils Gardell, 070-552 65 43

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

eller

Jonas Lövgren, 0734-18 36 00, 013-16 09 71
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Välkommen!

Motala o Linköpings Flygklubbar

www.gliding.se

www.motalaflygklubb.se

Du är här: Home Segelflyg