Motala flygklubb

Nu är äntligen vingarna klara till ASW 20, TVX. Det finns lite "finlir" kvar som ska göras efter något år. Det som nu återstår är att göra om tyngdpunktsberäkningen.

ASK 21! Arbetsgruppen har gjort ett fantastiskt bra jobb. Nedslipningen av gelcoaten är klar och inga sprickor har hittats i glasfibern. Efter att jag har haft kontakt med Torbjörn Ohlsson så är det bara att sätta igång med spackling och lackning.

K-A

Underhållsgruppen för vår ASK-21 har börjat slipa i vingarna. Som det ser ut just nu behöver vi slipa från vingroten ut till bromsarna på båda vingarna.

Med tanke på tiden det tog att slipa ASWn så antar jag att vi behöver all hjälp vi kan få om vi vill flyga ASK i vår.

Arbetsvilliga kontaktar Daniel Ahlin på tel 0733 - 545 112 eller epost Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Vet du vilken sida av sandpappret som ska vara mot gelcoaten så är du kvalificerad för uppgiften om inte så ordnar jag en introduktionskurs.

 

Progressrapport (Uppdaterad 2010-02-24)

Kroppen är tvättat och vaxad.

Sporrhjulet ska bytas, nytt är beställt

Shimsning av spaken: Klart.

Undersidan av vänster vinge: Klar för inspektion

Ovansida vänster vinge: Klar för inspektion.

Undersida höger vinge: Ingen åtgärd.

Ovansidan höger vinge: Klar för inspektion.

Vingarna behöver inte inspekteras eftersom det inte finns några sprickor som går ner i glasfibern.

Vi påbörjar spackling istället.

Undersidan av vänster vinge: Redo för gelcoat

Ovansida vänster vinge: Redo för gelcoat

Undersida höger vinge: Ingen åtgärd.

Ovansidan höger vinge: Redo för gelcoat

 

Gelcoat och våtslipning

Undersidan av vänster vinge: Redo för gelcoat

Ovansida vänster vinge: Redo för gelcoat

Undersida höger vinge: Ingen åtgärd.

Ovansidan höger vinge: Våtslipning påbörjad

Som tidigare år fortsätter klubbarna i Linköping och Motala att genomföra teoriutbildningen
gemensamt.  Det kan också vara bra att veta kostnaden för en grundutbildning till segelflygcertifikat.
Förutom medlemskap och hyra av flygplan tillkommer läkarundersökning och en avgift för elevtillstånd.

Klubbarnas lärare och instruktörer arbetar helt ideellt, men trots detta måste man räkna med en 
kostnad på 25 – 30 000 kronor vilket kan fördelas på två år som är den normala utbildningstiden. 
Det går att klara på ett år för den som hänger i och har råd.

Kursplan för ämnen i segelflygutbildning  vintern 2019.

             
Ämne            
Organisation/Historik      
Flygmateriellära        
Bestämmelser och luftrum          
Navigation          
Aerodynamik        
Meteorologi         
Radiokommunikation        
Flygmedicin         
             

Är du intresserad eller har frågor så kan du anmäla dig till kursen genom att ringa

Nils Gardell, 070-552 65 43

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

eller

Jonas Lövgren, 0734-18 36 00, 013-16 09 71
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

 

Välkommen!

Motala o Linköpings Flygklubbar

www.gliding.se

www.motalaflygklubb.se

BASIC, flygning 1

Rank Pilot Aeroplane Registration Score %
1 Niklas Karlsson ASK 21 SE-UTL 474,50 70,82
2 Richard Swanström ASK 21 SE-UTL 460,50 68,73
3 Kristian Ahlin ASK 21 SE-UTL 411,50 61,42
4 Mikael Johansson ASK 21 SE-UTL 387,50 57,84
5 Hampus Delén ASK 21 SE-UTL 334,25 49,89
6 Henryk Hryniewiecki ASK 21 SE-UTL 331,50 49,48
7 Nils Gardell ASK 21 SE-UTL 249,50 37,24

 

 

 

BASIC, flygning 2

Rank Pilot Aeroplane Registration Score %
1 Richard Swanström ASK 21 SE-UTL 555,25 82,87
2 Mikael Johansson ASK 21 SE-UTL 505,25 75,41
3 Kristian Ahlin ASK 21 SE-UTL 439,50 65,60
4 Hampus Delén ASK 21 SE-UTL 405,00 60,45
5 Niklas Karlsson ASK 21 SE-UTL 398,50 59,48
6 Nils Gardell ASK 21 SE-UTL 255,50 38,13
7 Henryk Hryniewiecki ASK 21 SE-UTL - -

 

 

 

BASIC, total

Rank Pilot Aeroplane Registration Score %
1 Richard Swanström ASK 21 SE-UTL 1015,75 75,80
2 Mikael Johansson ASK 21 SE-UTL 892,75 66,62
3 Niklas Karlsson ASK 21 SE-UTL 873,00 65,15
4 Kristian Ahlin ASK 21 SE-UTL 851,00 63,51
5 Hampus Delén ASK 21 SE-UTL 739,25 55,17
6 Nils Gardell ASK 21 SE-UTL 505,00 37,69
7 Henryk Hryniewiecki ASK 21 SE-UTL 331,50 24,74

 

 

 

SPORTSMAN, flygning 1

Rank Pilot Aeroplane Registration Score %
1 Hannes Weming ASK 21 SE-UTL 810,50 74,36
2 Mikael Karlsson ASK 21 SE-UTL 733,50 67,29
3 Edmund Albinsson ASK 21 SE-UTL 728,00 66,79

 

 

 

SPORTSMAN, flygning 2

Rank Pilot Aeroplane Registration Score %
1 Hannes Weming ASK 21 SE-UTL 863,25 79,20
2 Mikael Karlsson ASK 21 SE-UTL 766,50 70,32
3 Edmund Albinsson ASK 21 SE-UTL 708,75 65,02

 

 

 

SPORTSMAN, Total

Rank Pilot Aeroplane Registration Score %
1 Hannes Weming ASK 21 SE-UTL 1673,75 76,78
2 Mikael Karlsson ASK 21 SE-UTL 1500,00 68,81
3 Edmund Albinsson ASK 21 SE-UTL 1436,75 65,91

 

 

 

Handtaget på flygledarvagnen har utmatts helt och är i behov av svetsning.

Du är här: Home Segelflyg